Sánchez Paredes, Sandro AlbertoRudolph, Paula2019-09-102019-09-102015-082019-09-10http://hdl.handle.net/20.500.12404/14950This paper is based on the development of a strategic plan for the Program to Support the Self-Help of people living with HIV Positive conditions (PROSA) from 2015 to 2022. The plan was developed using the strategic process proposed by Dr. Fernando D’Alessio. Through the use of the plan, a vision was developed with the purpose of changing PROSA from a struggling non-governmental organization (NGO) to one that is driven, financially sustainable and internationally competitive. In the past, PROSA has been successful in influencing legislations that promoted the well-being of the HIV/AIDS infected section of the Peruvian population. Unfortunately, the company has not been as influential in recent years and furthermore, it was realized that a significant proportion of those currently infected with HIV/AIDS in Peru have little, irregular or, in some cases, no access to antiretroviral treatments, as well there still exist high levels of stigma and discrimination, among other problems. The organization has not been able to tackle these issues as a result of inadequate funding and staffing inefficiencies, as well as other sources of internal ineffectiveness. As a result, the present strategic plan has developed six long-term objectives that propose to improve financial sustainability, enhance the workforce, increase the organization’s projects and recognition, ensure the availability of treatments for HIV/AIDS and related diseases, increase public knowledge and awareness of sexual health, and significantly reduce discrimination against those infected with HIV/AIDS. These long-term objectives will be reached by implementing six key strategies proposed for the organization. It is also proposed that the implementation of the Balanced Scorecard will monitor the attainment and measure the results of the short-term objectives, who will help reach the organization’s long-term objectives and vision. The realization of all of the proposed objectives and strategies will be a joint effort between all members of the organization and will ultimately benefit the society.El presente documento se basa en el desarrollo de un plan estratégico para el Programa de Soporte a la Autoayuda de Personas Seropositivas (PROSA) a partir de 2015 a 2022. El plan fue desarrollado utilizando el proceso estratégico propuesto por el Dr. Fernando D’Alessio. El proceso estratégico desarrolla una visión y objetivos a largo plazo que llevarán a PROSA, una organización no gubernamental (ONG), a ser una organización comprometida, financieramente sostenible y competitiva a nivel internacional. En el pasado, PROSA ha tenido éxito en generar incidencia política para el beneficio de las personas viviendo con VIH/SIDA en el país. Sin embargo, la empresa no ha sido tan influyente en los últimos años y, además, se ha dado cuenta de que una proporción significativa de la población actualmente infectada con VIH /SIDA en el Perú tienen poco, irregular o, en algunos casos, ningún acceso a tratamientos antirretrovirales, así como también aún existen altos niveles de estigma y discriminación, entre otros problemas. La organización no ha podido hacer frente a estas cuestiones como resultado de la insuficiencia de fondos y otras fuentes de ineficacia interna. Como resultado, el plan estratégico ha desarrollado seis objetivos a largo plazo que involucran mejorar la sostenibilidad financiera de la organización, mejorar su fuerza laboral, aumentar el número de proyectos y su reconocimiento, asegurar la disponibilidad de tratamientos para el VIH/SIDA y enfermedades relacionadas, aumentar el conocimiento público de la salud sexual y reducir la discriminación hacia estas comunidades. Los objetivos a largo plazo se alcanzarán mediante la implementación de seis estrategias propuestas para la organización. Asimismo, se propone la implementación del Tablero de Control Balanceado que supervisará el logro y medirá los resultados de los objetivos a corto plazo, ayudando a la empresa a alcanzar sus objetivos de largo plazo y visión. El alcance de los objetivos y la realización de las estrategias propuestas será un esfuerzo conjunto de todos los miembros de la organización que, en última instancia, servirán para el beneficio de la sociedad.enginfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/Organizaciones no gubernamentalesOrganizaciones sin fines de lucroSIDA (Enfermedad)Planificación estratégicaStrategic plan for Prosainfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.02.04