Olivera Rodríguez, InésDietz, Gunther2017-12-15http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/19244/19633In order to provide a contextual frame to understand and to compare the experiences analyzed in this issue, this introductory text presents the situation indigenous youth is facing in higher education in Mexico and Peru. This contextual presentation has been shaped by our conviction that what has been achieved is a result of a larger process of indigenous struggles and claims, their translation into public policy and its implementation inside higher education institutions. Accordingly, this text introduces the cases of Mexico and Peru through two dimensions: the emergence of the specific claims, on the one hand, and the respective construction of intercultural higher education for indigenous people, on the other hand.Con la intensión de ofrecer el marco de referencia para comprender y comparar las experiencias canalizadas en este número, el siguiente texto presenta la situación de los jóvenes indígenas en la educación superior en México y Perú. Esta descripción contextual ha sido construida desde la comprensión de que todo lo avanzado en esta materia ha sido el resultado de procesos de configuración de una demanda, su traducción como política pública y su re-traducción en la gestión, aplicación o uso de la misma. De esta forma, el texto presenta los casos de México y Perú en dos ejes: la formulación de la demanda y la construcción de la oferta de educación superior intercultural o para pueblos indígenas.application/pdfspainfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0Educación superior interculturalEducación superior y pueblos indígenasUniversidades interculturalesPolítica de Educación superiorEducación Superior y pueblos indígenas: marcos nacionales para contextualizar las experiencias del dossierHigher education and indigenous peoples: national contexts to place the experiencesinfo:eu-repo/semantics/articlehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.04.03https://doi.org/10.18800/anthropologica.201702.001