Arias Guevara, Liliana2018-04-102018-04-102013http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/7495/7734I made this research to help children of Milagro City, Ecuador. Here, there is a high proportion of school students without their parents at home. It was possible todefine, by mathematical methods, the typical student’s characteristics, his typical family, and a typical situation at classroom according to the reasons of the absence (in a state school or in a private school) and some aspects about his recuperation; however you should not forget that this information is only a reference because each student is a different case to be entirely analyzed. This research could be repeated in other cities.La presente investigación se ejecutó en la Ciudad de San Francisco de Milagro, Ecuador, debido a la elevada proporción de escolares sin padres permanentes. Se logró caracterizar matemáticamente al estudiante típico, a la familia típica de dicho estudiante, y a la situación típica en el aula de acuerdo a los motivos de la ausencia, ya sea de una escuela estatal o privada, así como también de ciertos aspectos relativos a su recuperación académica lograda; sin embargo se remarca que esta información es únicamente referencial, pues cada caso estudiantil es diferente. Esto no impide su réplica en otras ciudades con fines comparativos.application/pdfspainfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0Padres AusentesDesempeño AcadémicoRendimiento EscolarAcademic PerformanceSchool StudentAbsent ParentsCaracterización del desempeño académico del escolar en ausencia de al menos uno de sus padres. Aproximación desde el caso MilagroCharacterization of the child’s academic performance in the absence of at least one parent. Case: Milagro Cityinfo:eu-repo/semantics/articlehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.00