Álvarez Castillo, Luz María2023-03-172023-03-172022-08-29https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/22895/24258https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/190780The aim of this paper is to recognize and analyze the materiality, agendas and routes of the audiovisuals resulting from practice as research: the whole process of production of an audiovisual as a methodology for academic research. Likewise, the present work opens the dialog for an exchange (Mauss, 2002) with our collaborators as an intervention device (cita aqui). The empirical reference is based on my ethnographic approach to ethno-tourism projects managed by a group of indigenous entrepreneurs in the Central Peruvian Jungle, who while promoting ethno-tourism in the region, explore and question their own indigeneity. The central methodology of this research is to simultaneously produce an ethnographic audiovisual and a promotional video as an exachange. We found that the camera, as well as the audiovisuals, are things that become an extension of the body and experiences of the anthropologist-filmmaker, researcher / producer, becoming agents that define and constrain the field of research.El objetivo principal este trabajo, es reconocer y analizar la materialidad, agendas y recorridos de los objetos (primero en proceso y posteriormente terminados) resultantes de una producción audiovisual como metodología para la investigación académica. Así mismo, considerar la devolución (siguiendo la lógica del intercambio de Mauss) hacia nuestros colaboradores como un dispositivo de intervención en terreno. El referente empírico del análisis es una aproximación etnográfica a proyectos de etno-turismo autogestionados por un grupo de emprendedores indígenas en la Selva Central Peruana, quienes mientras impulsan el etno-turismo en la región, reelaboran su propia indigeneidad. La metodología central de la investigación fue producir de manera simultanea un audiovisual de corte etnográfico y un video promocional a manera de devolución. Encontramos que la cámara, así como los audiovisuales son objetos que pasan a ser extensión del cuerpo y experiencia del antropólogo-cineasta, investigador/productor, deviniendo en agentes que condicionan y determinan el campo de investigación.application/pdfspainfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/Indigenous identityEthnographic restitutionPractice as researchIdentidad indígenaDevolución etnográficaMetodologías audiovisualesLa devolución etnográfica cómo dispositivo metodológico: la producción simultánea de un documental etnográfico y un video promocional en etnoempresas turísticas en la selva central peruanaEthnographical restitution as a methodological device: The simultaneous production of an etnographic documentary and a promotional video in touristic ethno-enterprises at the Central Peruvian jungleinfo:eu-repo/semantics/articlehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.04.03https://doi.org/10.18800/anthropologica.202201.002