Milla, Saraí2023-06-012023-06-012023-06-012023-06-012022-12-05https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/estudiosdefilosofia/article/view/26253/24664https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/193846This paper seeks to establish connections between the diagnoses of art in society by Benjamin, Rancière, and Perniola in order to understand the contemporary aesthetic crisis characterized as a regime of impersonal feeling. To this end, it is intended to clarify Benjamin’s concept of aura and to establish a connection with art and politics that will be amplified with Rancière. The article will address the causes of the lack of autonomy in contemporary aesthetics, pointed by Perniola, to discuss in what way the emancipation of the spectator is possible by playing with the emptiness, the unspeakable, or the shadow of art.El presente trabajo busca establecer conexiones entre los diagnósticos del arte en la sociedad por parte de Benjamin, Rancière y Perniola para entender la crisis estética contemporánea caracterizada por ser un régimen del sentir impersonal. Para ello, se busca esclarecer el concepto de aura de Benjamin y establecer una conexión con el arte y la política que será amplificada con Rancière. El artículo abordará las causas de la falta de autonomía de la estética contemporánea, mencionadas por Perniola, para ver de qué manera es posible la emancipación del espectador al jugar con lo vacío, lo indecible o con la sombra del arte.application/pdfspainfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0AestheticsPoliticsAuraEmancipationSpectatorEstéticaPolíticaAuraEmancipaciónEspectadorResistencia y emancipación del “nuevo espectador” en el régimen estético del sentir impersonalinfo:eu-repo/semantics/articlehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.03.01https://doi.org/10.18800/estudiosdefilosofia.202201.006