Salamanca, Claudia2024-11-042024-11-042024https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/202659We, the Orphans of the Self is an art research project developed within the Seminar Research in the Arts ―a fourth year class in the Visual Arts program at the Pontificia Universidad Javeriana in Bogota, Colombia. Guided by the questions: How does an artist write? And what kind of writing do images request? and using writing as it were an art material, students and professors worked together on what could be understood as disciplinary writing in the arts. Always taking into account the epistemological implications that are at stake between images and words, each student developed its own writing reflecting on what is a reader, what is authority, and how to use words beyond the explanatory mechanism. This project was developed during the student protests in 2019-21, a context that was not ignored. Thus, this project not only works on research methodologies, but through an intergenerational dialogue between professors, and students that tries to understand the subject/bodies that investigate and their place in the world. The product of this art research project was a curatorship of 24 texts developed by students in which an artistic thought put images and words in an overflowing and unstable relationship. This project was awarded a grant for publication at Javeriana University. This conference takes disciplinary writing, situated research and pedagogy as a place of generational dialogue as the pillars of this project.Nosotros, los huérfanos del Yo es un proyecto de investigación-creación inscrito en la asignatura de Seminario de Investigación en las Artes del séptimo semestre del programa de Artes Visuales de la Pontificia Universidad Javeriana en Bogotá, Colombia. Guiados por las preguntas ¿cómo escribe un artista? Y ¿qué escritura solicitan las imágenes? estudiantes y docentes trabajaron la escritura concebida como materia plástica buscando una escritura disciplinar en las artes y las implicaciones epistemológicas que están en juego entre las imágenes y las palabras, la autoridad del discurso, la intención y el lector, lo subjetivo y lo objetivo. Este proyecto se desarrolló durante las protestas estudiantiles del periodo 2019-2021, que atravesaron a esos cuerpos que escriben. Así las cosas, este proyecto no solo pone en juego metodologías de investigación sino también a los cuerpos que investigan, su lugar en el mundo y su diálogo intergeneracional entre docentes y estudiantes. El resultado del proyecto fue una curaduría de 24 textos desarrollados por estudiantes en los que se refleja un pensamiento artístico que coloca las imágenes y las palabras en una relación desbordante e inestable. Este proyecto fue ganador de la convocatoria de publicación de libros que fueron el resultado de proyectos de investigación de la Universidad Javeriana. Este artículo presenta la escritura disciplinar, la investigación situada y la pedagogía como lugares de diálogo generacional y anclajes de este proyecto.spainfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by/2.5/pe/Escritura DisciplinarImagen-TextoJuventudPensamiento SituadoPedagogíaGeneracionesNosotros, los huérfanos del yoWe, the Orphans of the Selfinfo:eu-repo/semantics/conferenceObjecthttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.04.01