Gómez Algarra, César2023-05-092023-05-092023-05-092023-05-092022-12-21https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/26319/24841https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/193318This paper attempts to trace and identify Heidegger’s attacks against transcendental philosophy, as they appear in his posthumous texts of the 1930sand 1940s, that is, the so-called treatises on Ereignis, and in the last volumes of the Gesamtausgabe. I will focus especially on volume 82, published in 2018, which includes a series of Heidegger’s annotations and re-readings concerning his own published work —this volume has not drawn a lot of attention in recent research. This way of proceeding will allow to show the author’s own critiques of his treatise Being and Time, and why he questions it a posteriori as a work of transcendental philosophy. After presenting the critique against all transcendental philosophy and transcendental subjects, it will be possible to describe the other possibility found in these posthumous works: the idea of steadfastness or “standing within” (Inständigkeit) in Being. Finally I will point out some difficulties and limitations implicit within the will to overcome our modern philosophical tradition, as it is shown by the project of a history of Be-ing (Geschichte des Seyns) as another beginning (andere Anfang) of thinking.Este trabajo se propone rastrear e identificar las críticas de Heidegger a la filosofía trascendental, tal y como aparecen en los textos póstumos de losaños 1930 y 1940, los llamados tratados del Ereignis, y en los últimos volúmenes publicados de la Obra completa (Gesamtausgabe). Para ello, nos concentraremos mayormente en el tomo 82, publicado en 2018, que contiene toda una serie de notas y relecturas de Heidegger a su propia obra publicada, y que ha recibido menos atención por la investigación reciente. Esta vía de análisis nos permitirá exponer las críticas que hace el autor a su propio tratado Ser y tiempo, y por qué lo cuestiona a posteriori como proyecto de filosofía trascendental. Tras exponer las críticas a toda filosofía y todo sujeto trascendentales, podremos describir la alternativa propuesta en los textos póstumos: la insistencia (Inständigkeit) en el ser. Finalmente, concluiremos destacando las posibles dificultades y límites que entraña la voluntad de romper con la tradición de la filosofía moderna y trascendental, tal y como se deja entrever en el proyecto de una historia del Ser (Geschichte des Seyns) como otro comienzo (andere Anfang) del pensar.application/pdfspainfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/PhenomenologyEreignisHistory of Be-ingTranscendenceInständigkeitFenomenologíaEreignisHistoria del SerTrascendenciaInständigkeitInsistencia y Da-sein. El pensar del Ereignis y la filosofía trascendentalSteadfastness and Da-sein. The Thinking of Ereignis and Transcendental Philosophyinfo:eu-repo/semantics/articlehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.03.01https://doi.org/10.18800/arete.202202.003