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dc.contributor.authorSchmidt-Hebbel, Klaus
dc.contributor.authorTello, José Carlos
dc.date.accessioned2015-03-19T20:37:57Z
dc.date.available2015-03-19T20:37:57Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/47021
dc.description37 p.; 27 cm.es_ES
dc.description.abstractThis paper develops a dynamic general-equilibrium political-economy model for the optimal size and composition of public spending. An analytical solution is derived from majority voting for three government spending categories: public consumption goods and transfers (valued by households), as well as productive government services (complementing private capital in an endogenous-growth technology). Inequality is reflected by a discrete distribution of infinitely-lived agents that differ by their initial capital holdings. In contrast to the previous literature that derives monotonic (typically negative) relations between inequality and growth in one-dimensional voting environments, this paper establishes conditions, in an environment of multi-dimensional voting, under which a non-monotonic, inverted U-shape relation between inequality and growth is obtained. This more general result —that inequality and growth could be negatively or positively related— could be consistent with the ambiguous or inconclusive results documented in the empirical literature on the inequality-growth nexus. The paper also shows that the political-economy equilibrium obtained under multi-dimensional voting for the initial period is time-consistent.en_EN
dc.description.abstractEste trabajo desarrolla un modelo económico-político de equilibrio general dinámico para el tamaño y la composición óptima del gasto público. Una solución analítica es derivada de la votación por mayoría para tres categorías de gasto público: bienes de consumo público y transferencias (valorados por las familias), como también servicios públicos productivos (complementando al capital privado en una tecnología de crecimiento endógeno). La desigualdad se refleja en una distribución discreta de agentes que viven innatamente y dieren por sus tenencias de capital inicial. En contraste a la literatura previa que deriva relaciones monótonas (típicamente negativas) entre desigualdad y crecimiento en ambientes con votación unidimensional, este trabajo establece las condiciones, en un entorno de votación multidimensional, en virtud del cual una relación no monótona, forma de U invertida, entre desigualdad y crecimiento es obtenida. Este resultado más general que la desigualdad y crecimiento Podrían estar relacionados negativa o positivamente puede ser consistente con los Resultados ambiguos e inconclusos documentados en la literatura empírica del nexo desigualdad-crecimiento. Este trabajo también muestra que el equilibrio de economía Política obtenida bajo votación multidimensional para el periodo inicial es consistente en el tiempo.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perú. Departamento de Economíaes_ES
dc.relation.ispartofseriesDocumentos de trabajo;380es_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Perúes_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/es_ES
dc.subjectGastos públicoses_ES
dc.subjectFinanzas públicases_ES
dc.subjectPresupuestoes_ES
dc.titleThe political economy of growth, inequality, the size and composition of government spendinges_ES
dc.title.alternativeLa política económica del crecimiento, la desigualdad, y tamaño y composición del gasto gubernamental.es_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/workingPaper
dc.type.otherDocumento de trabajo
dc.subject.ocdehttp://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.02.00
dc.publisher.countryPE


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