Show simple item record

dc.contributor.authorBargetto, Miguel Á.
dc.contributor.authorRiffo Ocares, Bernardo
dc.date.accessioned2024-08-09T20:12:16Z
dc.date.available2024-08-09T20:12:16Z
dc.date.created2024
dc.date.issued2024-07-14
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/29254/26560
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/200699
dc.description.abstractResearch in academic literacy has shown that scaffolding improves the reading of disciplinary texts. Included among the considered variables is the lexica. A robust vocabulary will result in better reading performance. To verify this, a semantic priming task and a reading comprehension test were applied to 31 first-year pedagogy students to establish whether there is a correlation between lexical processing and reading. The main findings indicate the establishment of weak semantic relations and normal reading performance. It is concluded that better reading performance is associated with slower lexical processing, which would suggest that readers engage in strategic operations to address comprehension tasks. This will allow for the formulation of scaffolding actions that highlight the importance of mastering the disciplinary vocabulary in order to safeguard an adequate reading task.en_US
dc.description.abstractLos estudios en alfabetización académica han demostrado que el acompañamiento mejora la lectura de textos disciplinares. Dentro de las variables consideradas, está la léxica. Un vocabulario robusto redundará en un mejor desempeño lector. Para comprobar lo anterior, se aplicó a 31 estudiantes de primer año de pedagogía una tarea de priming semántico y una prueba de comprensión lectora para establecer si existe correlación entre el procesamiento léxico y la lectura. Los principales hallazgos indican el establecimiento de relaciones semánticas débiles y un desempeño normal en lectura. Se concluye que un mejor rendimiento en lectura está asociado a un procesamiento léxico más lento, lo que evidenciaría operaciones estratégicas por parte de los lectores para abordar las tareas de comprensión. Esto permitirá formular acciones de acompañamiento que destaquen la importancia de dominar el léxico disciplinar a fin de resguardar una adecuada tarea de lectura.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:0254-9239
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceLexis; Vol. 48 Núm. 1 (2024)es_ES
dc.subjectPsycholinguisticsen_US
dc.subjectAcademic literacyen_US
dc.subjectReading comprehensionen_US
dc.subjectVocabularyen_US
dc.subjectWord recognitionen_US
dc.subjectPsicolingüísticaes_ES
dc.subjectAlfabetización académicaes_ES
dc.subjectComprensión lectoraes_ES
dc.subjectVocabularioes_ES
dc.subjectReconocimiento de palabrases_ES
dc.titleEfectos de procesamiento semántico en el desempeño lector de estudiantes universitarios novatoses_ES
dc.title.alternativeSemantic Processing Effects on the Reading Performance of Novice College Studentsen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.02.06
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/lexis.202401.005


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess