Anthropologica
URI permanente para esta comunidadhttp://54.81.141.168/handle/123456789/178510
ISSN: 0254-9212
e-ISSN: 2224-6428
Anthropologica del Departamento de Ciencias Sociales es una publicación de la Especialidad de Antropología de la Pontificia Universidad Católica del Perú que se edita desde 1983.
Anthropologica publica trabajos originales inéditos resultado de las investigaciones empíricas y etnográficas más recientes dentro de la antropología y disciplinas afines en el ámbito nacional e internacional, con énfasis en la región andina y amazónica. Se dirige a estudiosos de antropología, profesores universitarios, investigadores y académicos de las ciencias sociales y humanas.
La revista está compuesta por cuatro secciones: Artículos, Reseñas, Traducciones, y Testimonios para la historia de la antropología. Las temáticas dentro de estas secciones pueden ser muy variadas como se puede observar al revisar los números anteriormente publicados. Las mismas deben ser, sin embargo, relevantes a la antropología y disciplinas afines.
Explorar
Ítem Texto completo enlazado 3-cerro y 4-mundo: los números del banquete en las ofrendas quechuas(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2010-03-24) Lorente Fernández, DavidThe Quechua offerings in the South of Peru are banquets dedicated to the Pachamama and the Apus, and at the same time, are elaborated mathematical systems controlled by sophisticated operations. Using two principal numbers, 3 and 4, the religious specialist is capable of transmitting polysemic messages. Through the number 3, the religious specialist refers to the people, landscapes and mountains, in sum, to «persons» able to interact among themselves. The number 3 appears in the k’intus, composed of coca leaves, also in the prayers said during the process of the offering ritual. On the contrary, the number 4 does not indicate relationships but spatial forms: it is a geometrical operator that is constructed of the ceremonial square napkin (unk’uña) and paper in which the offering is completely wrapped to make the offering a miniature world, containing the «four directions of the world.» Using these numbers, the religious specialist can recreate the cosmos, establish covenants with the gods and define new situations favorable to the life of Quechuas.Ítem Texto completo enlazado A propósito de la mitología shipibo(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 1984-03-16) Bertrand-Rousseau, PierretteBased on two texts collected by the author, she elaborates a literary review of the adventures of Cori-lnca, the hero of order, and Yoashico-Inca, the anti-hero, the founder of the rebellions, of the great transformations.Ítem Texto completo enlazado Un accidente de tránsito visto a través de los ojos del chamanismo amazónico(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2020-05-19) Guhl Samudio, Juan FelipeEste trabajo se desarrolló con las comunidades indígenas del río Mirití-Paraná, un pequeño afluente del río Caquetá (Iapura), en el noroccidente de la cuenca amazónica en Colombia. Lo que presento a continuación es el itinerario terapéutico de Enio Yukuna, un hombre mayor que sufrió un accidente de tránsito y que al momento de relatar lo que le había ocurrido se remontó en su memoria varias décadas atrás para explicar que el principio de su mal se dio cuando fue a cazar una danta (tapir) en un salado. Su itinerario y la narración del suceso es pertinente pues habla de la forma en que se concibe el territorio, la cosmopolítica, los procesos ontológicos para aprender el chamanismo y también de la interacción con la biomedicina y el sistema médico occidental. Así, este hombre hace explícitos los procesos propios de curación que se dan en su área geográfica, pasando por chamanes de diferentes etnias y variados conocimientos y que se comportan de manera distinta ante su mal. Habla también de la complementariedad de género con su mujer y de los prejuicios hacia la migración de los jóvenes, y finalmente cuenta cómo fue remitido a Bogotá para ser atendido por su dolencia. Es una narración de gran riqueza y complejidad que nos da la posibilidad de navegar por los diversos universos amazónicos con relación a la salud de un individuo.Ítem Texto completo enlazado Acción colectiva y conflicto de intereses: el caso de la comunidad campesina de Catac(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2013-12-06) Osorio Bautista, SerafínThis article proposes a comprehension of social changes in the peasant community of Catac as results of collective action in a context where challenges present themselves as political opportunities and social contentions as well as internal demands of interest groups or factions. In an heterogeneous community as Catac, collective action is not something that is taken for granted but it is deliberately created and constituted. However, it tends to be fragile and usually breaks because of outside pressures and the power relations defined as relations among factions that exist in community.Ítem Texto completo enlazado La acción política frente al estigma de la violencia entre los jóvenes universitarios posconflicto: los casos de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos y la Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2015-07-02) Jave, Iris; Cépeda, Mario; Uchuypoma, DiegoThis paper explores the different way on which the internal armedconflict still affects the Peruvian universities; now, through a process of symbolic violence from many spheres like the family or the mass media. In this context, the students build new forms of political participation; the university as a space of political debate and action is seriously affected by the fear of its students to be marked by the stigma of the violence; moreover, all this is amplified by the destruction of the political system and the lack of interest on the regular ways of political participation among young students. Although, in our research we have found that university students participate in different spheres of the public life that, without being planned, cre- ates new ways of political participation: the case of the colectivos. We conclude that between the stigma —and the supposed presence of Movadef in the universities—, and the lack of institutional ways to channel their demands, the students are building a new form of political action that will be fully shaped in the future when they achieve to structure their movement and colectivos.Ítem Texto completo enlazado Acerca de algunas teorías sobre parentesco y alianza. El matrimonio entre la hija de la hermana del padre y el hijo del hermano de la madre(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 1998-03-28) Renard-Casevitz, France-MarieThe article does not present a summary.Ítem Texto completo enlazado Acerca de la antigua importancia de las comparsas de wayri chu’nchu y su contemporánea marginalidad en la peregrinación de Quyllurit’i(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2010-03-24) Salas Carreño, GuillermoThis paper proposes some ideas regarding the history of the Quyllurit’i pilgrimage by paying close attention to the particularities of the wayri ch’unchu ritual dance. After reviewing the available historic evidence about it, the text proposes that the location of the shrine at the bottom of the Qulqipunku glacier (Ocongate, Cusco) is explained by its liminal position between the Andean highlands and the Amazon. The location of the Qulqipunku, and its difference with the Ausangate, is very evident for the communities living in the surroundings of Qulqipunku. The text proposes that these communities were the main protagonists of the pilgrimage at least until the end of the 19th century. The paper explains why the wayri ch’unchudancers of these communities —highlanders who represent indigenous peoples of the Amazon— were so important and numerous in the past. Finally, the text shows how the continuous grow of the pilgrimage along the 20th century has meant a progressive marginalization of these communities within the pilgrimage as well as a clear decrease in the preponderance of wayri ch’unchu dancers. The decrease is directly related to attempts to subvert ideologies of social differentiation present in the region that are framed in a broader and ongoing process of de-indianization.Ítem Texto completo enlazado Acerca del "saber cuándo hacer". El calendario campa asháninka y el ciclo anual de actividades(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 1992-03-13) Rojas Zolezzi, EnriqueThe article does not present a summary.Ítem Texto completo enlazado Los achuares del Corrientes: el Estado ante su propio paradigma(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2010-03-26) Chirif, AlbertoThe paper analyses the events leading to the 2006 uprising of theAchuar people of the Corrientes basin (Loreto), who have sufferedfour decades of contamination due to oil exploitation. It also examinesthe Peruvian State’s and the oil company´s attitudes throughoutthe protest and after signing an agreement aiming to stop contaminationand remedy environmental and social havoc. Materials usedinclude interviews conducted with different stake holders and a widerange of written records, such as political declarations, reports onlocal people´s health´s and remediation work, agreement documentsand letters exchanged between stake holders, as well as historicaland socio economic background information. Findings highlight thestrength of organized indigenous people´s claiming for their rights;the greater commitment to assuming responsibility shown by the oilcompany´s as compared to the Peruvian State; and the weakness ofa political discourse equating development with the extraction ofnatural resources. The main conclusion is that the Peruvian Statedoes not fulfill the paradigm set in the first article of the Constitution:that the defense of the human person and the respect of its dignityare its supreme aim.Ítem Texto completo enlazado Actores silenciosos y estados de excepción: Ayacucho durante el conflicto armado interno en Perú (1980-2000)(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-12-21) Gamarra Carrillo, Jefrey antonioUnder internal armed conflicts there is a group of social actors whose performing behaviors do not correspond to neither of the sides in conflict. These actors are neither civil population trapped at the middle of violence nor those compromised with any of the sides. It is state officials charged to accomplish administrative tasks, for example those assigned to education on disputed territories. This paper seeks to explore the notion of silent social actor in terms of its behavior and to draw the attention of the international community concerned about the silent actor on conflicts. This research is focused on a public university in Ayacucho, Peru, during the internal armed conflict (1980-2000) at the end of the last century. The research uses a methodology for studying memory of witnesses of this period and the reflexivity approach in Anthropology. This work proposes using the category of silent social actor characterized by the exercise of a restricted agency but subject to constant pressure from the contenders faced in the conflict.Ítem Texto completo enlazado Actualidad de la religiosidad en el México rural(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 1999-03-29) Arrieta Fernández, PedroThe article does not present a summary.Ítem Texto completo enlazado Acumulación de Derechos de Agua en el Perú(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2016-12-15) Hendriks, Jan; Boelens, RutgerdEn Latinoamérica, la gobernanza del agua se enfrenta con el problema del aumento de la demanda de recursos hídricos, la creciente variabilidad hidrológica en un contexto de cambio climático, y la contaminación que sigue proliferándose. Por lo tanto, se observa una creciente escasez de agua, en cantidad y calidad, generando competencia y conflictos entre los actores involucrados. El problema coincide con el urgente temario internacional de la concentración de tierra, que está muy entrelazado con la concentración del agua en pocas manos. La globalización y un clima político neoliberal facilitan que actores poderosos acumulen derechos y volúmenes de agua a expensas de usuarios de menor poder. Este documento tiene por objetivo examinar el contexto nacional poniendo atención especial en la acumulación en casos ejemplares de la costa peruana. Se basa en revisión de literatura, informes y archivos pertinentes. Concluye que la distribución injusta de tierra y agua, a expensas de familias rurales y de territorios comunales e indígenas, constituye una grave amenaza para la sostenibilidad ambiental, la seguridad hídrica y la seguridad alimentaria.Ítem Texto completo enlazado La administración chilena entre los aymaras: resistencia y conflicto en los Andes de Arica (1901 - 1926)(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2004-03-20) Diaz, Alberto; Ruz Zagal, Rodrigo; Mondaca, CarlosThe article does not present a summary.Ítem Texto completo enlazado Agentes de su propio juego(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2024-06-18) Anderson Roos, JeaninePlay has been underrepresented in studies of Andean communities, together with the children who are its protagonists. This article, part of a larger ethnographic study, reviews and analyzes manifestations of play in rural localities of the province of Yauyos. It aims to interpret the role of play and reevaluate its importance. With the support of numerous descriptions of places of play, toys, the actors, their motivations and relations, it examines the presence of a “rhetoric of progress” and a “rhetoric of power” in Yauyos children’s play. Play constitutes a dominion where the agency of boys, girls, and adolescents emerges with special clarity. The result is the structuring of a child’s society that incorporates alliances and cooperation as well as conflicts and exclusions.Ítem Texto completo enlazado La agonía de la ética y la antropología. Notas a partir del pensamiento de Manuel Marzal(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2008-03-29) Mujica Bermúdez, LuisThis paper is divided into three different sections. The first sectionconsiders the annotations of Manuel Marzal, an anthropologist and professor at the Pontificia Universidad Católica del Perú who passed away in the year 2005, about ethics as a concern coming form an anthropological perspective. Secondly, the article presents a balance on the bibliography about this issue, contrasting Marzal’s preoccupations with the latest bibliography, mainly Peruvian, which deals with ethics and morals in an explicit or implicit sort of way. Finally, living in the post-political violence and Commission for Truth and Reconciliation Final Report period, in order to make an anthropology on ethics one has to consider two methodological references and four dimensions to explore the people’s behaviors in relationto others. The methodological references require a «dense description » on morality to try to understand the simplicity of the relations and investigate and reflect on a multidisciplinary perspective. The four dimensions in which to explore ethics are daily life, religiosity, economics and politics.Ítem Texto completo enlazado Agosto, el mes mágico: un pensamiento popular del tiempo en el distrito de Aco, Perú(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 1989-04-12) Kato, TakahiroThe article does not present a summary.Ítem Texto completo enlazado Una agricultura insostenible y la crisis del barbecho: El caso de los agricultores del valle de los ríos Apurímac y Ene- VRAE(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2017-08-01) Bedoya Garland, Eduardo; Aramburú, Carlos Eduardo; Burneo, ZulemaEn este artículo argumentamos que este tipo de agricultura para el caso del Valle del río Apurímac y Ene (VRAE), localizado en la región sur de selva alta peruana, seguía en funcionamiento durante los años del 2001 y 2004. En ese período han ocurrido cambios en esta modalidad de uso del suelo, pero éstos han sido realmente menores. Para ilustrar estos cambios, aprovechamos un estudio realizado hace 14 años utilizándolo como testimonio histórico. En este trabajo describimos las estrategias productivas de los colonos y su impacto en la deforestación. Nuestro argumento central es que la combinación de estrategias productivas de sobrevivencia de los colonos, algunas basadas en un uso intensivo del suelo, acompañado de cambio tecnológico y otras que recurren a formas de uso muy extensivo del suelo, tienen como objetivo central reducir el riesgo en un contexto donde el cultivo de la coca está rodeado de incertidumbres muy grandes. Tanto en un caso como en otro, las externalidades e impactos ambientales sobre los bosques son significativas.Ítem Texto completo enlazado Agro-exportación y sobreexplotación del acuífero de Ica en Perú(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2016-12-15) Muñoz, IsmaelEl crecimiento económico agroexportador en el valle de Ica se ha llevado a cabo concentrando la tierra y las fuentes de agua subterránea. Este proceso ha dado mayor poder a las empresas agroexportadoras, las cuales responden individualmente a la demanda del mercado internacional. El incremento en la demanda externa de los productos del valle genera importantes beneficios privados, pero inhibe la acción colectiva para la conservación del acuífero. Cada empresa decide la cantidad de pozos a perforar y el volumen de agua subterránea que debe extraer, dados los requerimientos técnicos de los cultivos; y ante una débil regulación pública. La mayor extracción con respecto a la reserva y disponibilidad de agua lleva a un descenso del volumen del acuífero y a un deterioro del recurso común y consecuente escasez.Ítem Texto completo enlazado Agua, faenas y organización comunal: San Pedro de Casta - Huarochirí(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 1984-03-16) Gelles, Paul H.The important role that water management has played in social organization and in the formation of so-called "hydraulic societies" is an issue that has interested many social scientists. The following article, which focuses on communal work, demonstrates the importance of water in the social organization of an Andean peasant community. The author is a postgraduate student of Anthropology at the Pontifical Catholic University. This article is part of a thesis prepared at the Post-Graduate of the Pontifical Catholic University.Ítem Texto completo enlazado Aislados y «des-aislados» (in)voluntarios a través de sus lenguas: dos casos aparentemente opuestos(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2021-12-29) Camargo Souza, Livia; Franchetto, BrunaThis paper consists of two first-person reports of linguists working in the documentation of endangered languages. We narrate two opposite situations: that of Guató, a language with only two speakers, survivors of a long process of colonization, and that of the language spoken by the Xinane people, a monolingual recently-contacted group.We make use of these two examples to problematize the concept of "isolation": the Xinane situation is, in fact, one of de-isolation (contact), carefully planned and executed by young people, after three generations of isolation motivated by white violence. Vicente, on the other hand, one of the two last rememberers of the guató language can be more literally characterized as one of voluntary isolation, despite the 400 years of contact of his fragmented people. We also discuss the challenges of creating fieldwork methodologies in these two extremely contrastive contexts of language vitality.