360: Revista de Ciencias de la Gestión. Núm. 1 (2016)
URI permanente para esta colecciónhttp://54.81.141.168/handle/123456789/174813
Tabla de Contenido
Presentación
Artículos
Entrevistas
Reseñas
Explorar
Ítem Texto completo enlazado Block, Joern, Karsten Kohn, Danny Miller y Katrin Ullrich. 2015 “Necessity entrepreneurship and competitive strategy”. Small Business Economics. New York, volumen 44, número 1, pp. 37-54.(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2016-05-26) Córdova, MiguelNo presenta resumenÍtem Texto completo enlazado La gestión pública al servicio de la ciudadanía. Entrevista a Juan Carlos Cortés(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2016-05-26) Romero, GuiselleEl objetivo de esta entrevista es conocer a uno de los actores más importantes de la reforma del servicio civil que se viene desarrollando en el país: Juan Carlos Cortés Carcelén, actual Presidente Ejecutivo del Consejo Directivo de la Autoridad Nacional del Servicio Civil (SERVIR), y conversar con él tanto sobre su experiencia en la gestión pública como sobre la reforma en ciernes, sus avances y desafíos de cara al próximo proceso electoral y cambio de gobierno.Juan Carlos Cortés Carcelén es abogado de la PUCP y candidato a Masteren Derecho Constitucional por la misma casa de estudios. Dentro de su trayectoria profesional destaca su labor como docente ordinario de la Facultad de Derecho de la Pontifica Universidad Católica del Perú, Presidente de la organización no gubernamental Ciudadanos al Día, socio del Estudio Gonzales & Asociados, miembro de la Sociedad Peruana de Derecho del Trabajo y de la Seguridad Social, docente de la Academia de la Magistratura y árbitro de la Cámara de Conciliación y Arbitraje de la SEPS. En adición, ha sido consultor externo de la Organización Internacional del Trabajo (OIT).Ítem Texto completo enlazado Gestión de la innovación empresarial: un enfoque multinivel(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2016-05-26) Seclén, Jean PierreIn this paper, we analyse the importance of innovation management in companies. Themultilevel approach allows us to understand the phenomenon of innovation both fromthe perspective of the business manager and the policy maker, since the innovationecosystem appears to play a key role in promoting innovative capacity in a given territory.While management models of innovation have changed over time, most of themhave focused on large industrial enterprises without taking into account SMEs in generaland micro-enterprises in particular, making it necessary to perform further studieson the innovation capacity of companies with this size.Ítem Texto completo enlazado El estudio de caso en la investigación sobre la gestión de organizaciones: una guía introductoria(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2016-05-26) Mendoza, Jorge; Llaxacondor, ArturoResearch in organizational management faces the challenge of understanding, building and disseminating knowledge about a study object that presents itself as something subjective, difficult and complex to handle: the organizations or a group of them. In this situation, the case study as a research strategy of social phenomena is seen as a relevant option for the researcher, in a context in which the use of intensive over extensive strategies improves the quality of the understanding of this phenomenon in relation to the context in which it occurs. In this perspective, this paper seeks to provide a clearer view of the case study research on organizational management through a review of the literature on the subject and the authors’ own experience on this topic, so that questions about the use, opportunity and feasibility of this strategy will be answered.Ítem Texto completo enlazado Gestión del cambio: una propuesta metodológica desde el proceso estratégico(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2016-05-26) Soriano-Rivera, ReginaStarting with a literature review, the description of concepts and approaches raised by different authors will be exposed, concepts which in turn will allow the reader to gain some understanding of this complex theme that implies many organizational challenges from a systemic point of view. The first issue to be addressed is the analysis of two main approaches that are sought in management: systemic thinking and generation of value. Then, the concept of strategic process will be defined so as to later address change management, types of change, its elements and some models proposed by other authors. Finally, a methodological framework or change management, model will be presented as a guide or general parameter prone to being implemented, it being sufficiently inclusive but at the same time flexible, so that it can be adapted to the particular complexity of any organization.Ítem Texto completo enlazado Cálculo de pensiones de jubilación en el Sistema Privado de Pensiones: destapando la caja negra(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2016-05-26) Bertolotto, JuanThe calculation of retirement pensions in the Private Pension System, when tackled by the public media, leaves the wrong impression of being an incomprehensible subject. Certainly it has an important technical component, based in financial estimates and statistics, but starting with common sense elements adequately explained, a sound understanding of the foundations regarding the calculation of retirement pensions could be attained.The aim of this article is, then, to present such foundations and gradually introduce the various technical components in a way that the reader can grasp the fact that calculation of retirements pensions is not the complicated matter it appears to be. For that purpose, we will start with some basic concepts, such as the life and death probabilities that emanate from mortality charts, and the average life expectancy and risk of longevity, so that finally, through examples, pensions from a saved capital can be calculated.Ítem Texto completo enlazado Etnomarketing: estrategias de negocio desde las raíces culturales(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2016-05-26) Ortiz, NicolásThis article focuses on the changes that took place in consumer studies starting with the collectivist focus that etnomarketing offers in the digital age, the same that separates itself from a rational and individualist vision. Firstly, the main difficulties that the cerebral-rational point of view confronts are described, point of view from which it is considered that human beings differentiate themselves from the other species by their capacity to choose freely and rationally. Secondly, a sociocultural approach of consumption anthropology applied to business (etnomarketing) that evolves towards the view of the consumers as immerse in different social contexts, and that organize their comprehension of the world starting from their culture, is proposed. Finally, some considerations are made about the challenges of understanding the consumers in the age of social networks.Ítem Texto completo enlazado De la reflexión a la gestión social. Entrevista a Cecilia Blondet Moreno(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2016-05-26) Gamero, JulioCecilia Blondet es una destacada profesional de la sociedad civil peruana. Es historiadora por la PUCP y tiene una serie de publicaciones sobre la participaciónsocial y la presencia de las mujeres en la política. Su vida laboral, concentradamayormente en instituciones de la sociedad civil y el mundo académico, registrasu participación como Ministra de Estado en la cartera de Promoción de la Mujery el Desarrollo Humano en el año 2002. Anteriormente fue Directora General del Instituto de Estudios Peruanos (IEP).Cecilia está muy vinculada con la lucha contra la corrupción. Durante elgobierno del presidente Paniagua, en el 2001, integró la Iniciativa Nacional Anticorrupción (INA) presidida por el Monseñor Miguel Irizar. Posteriormente, en el 2006 fue elegida Directora Ejecutiva de PROÉTICA, el Capítulo Peruano de Transparencia Internacional, cargo que ejerció hasta marzo del 2015. Actualmente es investigadora principal y miembro del Consejo Directivo del Instituto de Estudios Peruanos.Ítem Texto completo enlazado Limitaciones del enfoque de gestión estratégica en el sector público(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2016-05-26) Franco, FabricioThis article examines the limitations that strategic management has had in the public sector to improve the performance and promote results in various state organizations. The problem is beyond the difficulties to measure the performance and identify results with impartiality in the public sector; rather, it is associated with a weak vision about the nature of the “public” sphere, and with how public policies are implemented in government organizations.The characteristics of the conventional approach in strategic management arepresented, and the problems of importing acritically the private sector model without recognizing the political character of public organizations and their context, along with the public policy framework in which its results are inscribed, are analyzed. Likewise, the article claims that the implementation of their strategies happens in the organizational network context, and that the distinction between formulation and execution is not always clear.Ítem Texto completo enlazado Del Aguila, Levy (ed.) 2014 Ética de la gestión, desarrollo y responsabilidad social (sobre industrias extractivas y proyectos de inversión). Lima: Fondo Editorial PUCP.(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2016-05-26) Sevilla, SoledadNo presenta resumenÍtem Texto completo enlazado Presentación. 360: Revista de Ciencias de la Gestión; Núm. 1 (2016)(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2016-05-26) Del Aguila, LevyNo presenta resumenÍtem Texto completo enlazado El marketing en contexto. Entrevista a Rolando Arellano Cueva(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2016-05-26) Martínez-Hague, PalomaRolando Arellano Cueva es uno de los exponentes más importantes de la gestióny el marketing en nuestro país. Rolando es psicólogo de la PUCP, tiene una maestría en administración (MBA) de ESAN - Graduate School of Business y es Doctor en Administración de Empresas de la Universidad de Grenoble en Francia. Es profesor de cursos de marketing y gestión en CENTRUM Católica y en diferentes universidades a nivel mundial. Fue profesor principal y director de la Maestría en Negocios Internacionales de la Universidad Laval en Quebec, Canadá. Actualmente, es presidente del directorio y fundador de la empresa Arellano Marketing, con la cual desarrolló y sigue trabajando su teoría sobre los estilos de vida en América Latina. La aplicación de dicha teoría en las diferentes realidades en el Perú le ha permitido proponer al empresariado peruano nuevas maneras de gestionar sus empresas, de atender nuevos y diversos mercados, al mismo tiempo que logran un impacto en la sociedad.En esta entrevista, Paloma Martinez-Hague y Rolando conversan sobrela gestión en el Perú, las empresas peruanas y sus desafíos, y su perspectiva delo que necesitamos hacer desde la academia para preparar gestores que seancapaces de generar valor económico, social y público en las organizaciones quelideren.Ítem Texto completo enlazado Mazabel, César. 2015 Indicadores de recursos humanos y su resultado económico en la empresa. Lima: Centro de Investigaciones de Recursos Humanos.(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2016-05-26) Martínez-Hague, PalomaNo presenta resumen