Vol. 28 Núm. 28 (2010)

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Tabla de Contenido


El Señor de Qoyllurit'i
  • Puntos de encuentro: peregrinación y sociedad quechua actual. Comentarios introductorios Allen, Catherine J; 5-12
  • La fuerza de los caminos sonoros: caminata y música en Qoyllurit’i Mendoza, Zoila; 13- 36
  • Los peregrinos urbanos en Qoyllurit’i y el juego mimético de miniaturas Stensrud, Astrid B; 37-64
  • Acerca de la antigua importancia de las comparsas de wayri chu’nchu y su contemporánea marginalidad en la peregrinación de Quyllurit’i Salas Carreño, Guillermo; 65-90
  • Q’eros, Perú. La regeneración de relaciones cosmológicas e identidades específicas a través de la música Wissler, Holly; 91- 114

  • Familia
  • Tomar asiento. La concepción y el nacimiento mbyá guaraní Enriz, Noelia; 115- 136
  • Alejarse como proceso social: niños y ancianos «abandonados» en Ayacucho Leinaweaver, Jessaca; 137- 160

  • Religiosidad
  • 3-cerro y 4-mundo: los números del banquete en las ofrendas quechuas Lorente Fernández, David; 161-188

  • Reseñas
  • Guevara Gil, Armando. Diversidad y complejidad legal: aproximaciones a la antropología e historia del derecho Ansion, Juan; 189-191
  • Millones, Luis. Después de la muerte. Voces del limbo y el infierno en territorio andino Huerta-Mercado, Alexander; 192-194
  • Llorens, José Antonio y Rodrigo Chocano. Celajes, florestas y secretos. Una historia del vals popular limeño Rohner, Fred; 195-198
  • «Videos Etnográficos» Quinteros, Alonso; 199-201
  • Revista Chilena de Antropología Visual. 15, 2010 Tineo Sanguinetti, Sandra; 202-204
  • E-misférica. Unsettling Visuality. 7.1, 2010 Portilla, Erik; 205-208
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      Q’eros, Perú. La regeneración de relaciones cosmológicas e identidades específicas a través de la música
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2010-03-24) Wissler, Holly
      One of the principal purposes of Q’eros music is to actively regenerate and re-create good relationships with the cosmos and the spirit world they believe in. In this paper, I explore how both the Q’eros’ indigenous songs as well as their newly-adopted music and dance for Peru’s largest pilgrimage, Qoyllurit’i, achieve efficacy of purpose through similar techniques of sound production and aesthetics. Even though the specific musical traits (structure, scale, and instrumentation) of both musical styles are significantly different, I address how Q’eros’ musical production of both types share the same focus and serve the same end-goals, whether the ritual is an intimate one within the community or shared with thousands of other people from the greater region. In addition, the performance of both styles of music serve as specific identity markers for the Q’eros depending on their contextual use and the identity desired at the time. In other words, the Q’eros’ musical choices allow them to shift identities between traditional Q’eros in their home community and misti (mestizo) in Qoyllurit’i.
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      3-cerro y 4-mundo: los números del banquete en las ofrendas quechuas
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2010-03-24) Lorente Fernández, David
      The Quechua offerings in the South of Peru are banquets dedicated to the Pachamama and the Apus, and at the same time, are elaborated mathematical systems controlled by sophisticated operations. Using two principal numbers, 3 and 4, the religious specialist is capable of transmitting polysemic messages. Through the number 3, the religious specialist refers to the people, landscapes and mountains, in sum, to «persons» able to interact among themselves. The number 3 appears in the k’intus, composed of coca leaves, also in the prayers said during the process of the offering ritual. On the contrary, the number 4 does not indicate relationships but spatial forms: it is a geometrical operator that is constructed of the ceremonial square napkin (unk’uña) and paper in which the offering is completely wrapped to make the offering a miniature world, containing the «four directions of the world.» Using these numbers, the religious specialist can recreate the cosmos, establish covenants with the gods and define new situations favorable to the life of Quechuas.