(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2012) Perova, Elizaveta; Vakis, Renos
Cinco años del programa Juntos: Nuevas evidencias sobre sus impactos de corto y largo plazoEste estudio presenta resultados de la evaluación de impacto cuantitativo del programa de transferencias de dinero condicionales Juntos, aplicado en el Perú. Usando técnicas de variables instrumentales, se estima el impacto promedio del programa cinco años, desde su inicio, y explora los impactos diferenciados entre los beneficiarios, dependiendo de su tiempo de permanencia en el programa. Al hacer esto, el análisis explora si se necesita de tiempo para que el programa tenga impacto significativo, y si la magnitud del impacto depende de la estancia de los beneficiarios en el programa. Los resultados parecen confirmar ambas hipótesis: casi todos los indicadores de interés son significativamente más altos entre los beneficiarios con mayor tiempo en el programa.Sin embargo, en muchos casos estas mejoras son muy pequeñas como para ser tomadas en cuenta en el análisis de los efectos promedio, cuando los beneficiarios son comparados con los no beneficiarios. Estos descubrimientos sugieren que mientras el programa tenga un impacto poco significativo en el bienestar, hay espacio para mejorar.
(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2012) Rivera, Iván
Poverty Microeconomics: The Peruvian caseThe microeconomic analysis of poverty in Peru shows the following results. First, poverty is mainly explained by the income of the poor which is not only low, but also highly unstable. Second, poverty is related to the poor’s bad decision making due to incomplete information, intertemporal inconsistency and or lack of self control, mainly in the saving, borrowing, preventive health, fertility and education decisions. Third, poverty depends of the external constraints the poor face in some markets where they are marginalized from automatic decision making, in health insurance, pensions, vaccines, water and sanitation. Fourth, the poor face more and bigger risks than the rest of the population. They have higher probability to fall in poverty traps than higher income groups, because their income is low and unstable and they lack thefinancial and institutional backing to buffer income fluctuations. Fifth, to combat poverty we have to modulate the poor’s decision through information diffusion and the use of mechanisms of behavioral economics such as framing and nudging decisions in health, education, insurance, pensions, etc. to induce good decision making and avoid procrastination. To improve the quality of education, health, nutrition services and social services we have to empower the users as well as strengthen the accountability of the providers. Private sector participation in the provision of social services should be promoted. The promotion of formal firms in the regions of extreme poverty, such as mining firms and related activities has shown proven results as a mechanism of rising and stabilizing the incomes of the poor.