Explorando por Autor "Robin Azevedo, Valérie"
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Ítem Texto completo enlazado Memorias oficiales, memorias silenciadas en Ocros (Ayacucho, Perú). Reflexiones a partir de la conmemoración de una masacre senderista(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2015-07-02) Robin Azevedo, ValérieThe gathering of testimonials by the Truth and Reconciliation Commission in the aftermath of the armed conflict opposing the Sendero Luminoso guerrilla and the Peruvian state has led to original socio-cultural dynamics around the local histories of the war. This article will focus on a carnival performance carried out in the Andean district of Ocros (Prov. of Huamanga), staging the massacres committed by the Sendero Luminoso and the struggle of the peasant militias. Beyond the commemoration of this episode, what are the issues and the objectives that underlie the performance? What view is given and what is left in silence, unsaid, by the actors in this type of unavoidably fragmentary ‘writing’ of the history of violence? Analyzing both the choreographic and the narrative production concerning the war, we will address the strategic uses they give rise to. Finally, we will focus on the way in which different memories compete and articulate to one another, so as to determine the mechanisms of legitimation and the competitive logics at playin these public projections of recent history.Ítem Acceso Abierto Persistencias y nuevas lecturas: 20 años después del Informe final de la CVR(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-09) Robin Azevedo, Valérie; Kernaghan, Richard; Gonzalez, Olga¿Qué nuevos estudios, abordajes, preguntas e investigaciones se están desarrollando sobre temas que deja el conflicto? ¿Cómo pensar en las estructuras de violencia que quedan enraizadas en el paisaje y los territorios que transforman las vidas cotidianas de las personas? ¿Por qué estamos tan acostumbrados a la muerte, a la mala muerte, a sumar difuntos sin asumir responsabilidad ni ser justos con sus familiares? ¿Cómo pensar la memoria y sus activadores en tiempos cuando prima el apuro, el “sí se puede” y las ideas de éxito se remiten al individuo sobre el colectivo?