En Blanco y Negro
Browse by
ISSN: 2221-8874 (en línea)
En Blanco & Negro es una revista electrónica semestral (julio – diciembre) sobre docencia en educación superior. Dirigida a docentes universitarios, psicólogos, educadores y gestores de la educación superior, presenta investigaciones y propuestas de innovación bajo la forma de experiencias de clase, artículos académicos y entrevistas.
En ese sentido, la revista busca compartir lo que sucede en el aula, un espacio habitualmente cerrado a las personas ajenas al curso. Frente a esta realidad, nuestro objetivo es que el conocimiento salga del aula, se comparta y enriquezca la experiencia docente.
Nuestra revista se guía por el convencimiento de la necesidad de impulsar y difundir la producción de trabajo relacionado con la enseñanza aprendizaje en la universidad, ya que consideramos que la investigación es la base sobre la cual debemos avanzar en la mejora de la labor docente.
Recent Submissions
-
Herramientas tic para el desarrollo de competencias: una experiencia de enseñanza-aprendizaje en modalidad a distancia
The course of Psychology in General Sciences Studies of the Pontifical Catholic University of Peru studies human behavior from basic topics such as motivation, cognitive processes, social behaviors, among others. ... -
Covid y la educación no presencial: aportes desde el proceso de enseñanza y aprendizaje en la carrera de diseño industrial de una universidad de Lima
ICTs and digital skills generate the possibility of new virtual scenarios such as education and its teaching and learning processes. In Peru, the implementation of this virtual scenario is basic and lethargic. COVID 19 ... -
De la enseñanza en la presencialidad al inesperado “acceso en remoto”: una experiencia desde el aprendizaje basado en proyectos
This text gathers the experience of the course Pedagogy and Curriculum Design of the Rosario University in Colombia, which was offered by the School of Human Sciences in 2020-I as a mandatory subject for students of the ... -
Estudiantes como agentes de cambio en el ámbito digital: experiencia docente en torno a la ejecución de un perfil de intervención virtual en el curso ciudadanía y responsabilidad social de EEGGLL - PUCP
This article presents the teaching experience around the execution of a virtual intervention by undergraduate students and guided by the teaching assistants of the course "Citizenship and Social Responsibility" of the ... -
Lecciones aprendidas en el tránsito de lo presencial a lo virtual en el curso de derecho empresarial en los tiempos de la covid-19
The purpose of this practical teaching experience article is to transmit how a typical business law course for accounting undergraduate students varied from a real and traditional face-to-face system to an on-line system ... -
Cambios en el rol docente y el uso de herramientas virtuales para la consolidación, integración, debate y cocreación del aprendizaje de las instituciones del derecho de familia
Achieving learning in students, through virtual education, is a challenge for teachers, even more so when this modality was not planned in the university semester. To meet the objectives of the course, various virtual tools ... -
Casa revuelta: formando arquitectos en tiempos inciertos
The architecture project is the backbone in the training of an architect. From the beginning to the end of the undergraduate training, ten project workshops run continuously. In the curriculum of the School of ... -
Diseño y uso de podcasts en el proceso de enseñanza-aprendizaje
This article presents the experience of designing and applying the Management Stories Podcast in the Public and Social Management courses of the PUCP School of Management. For this, the phases involved in the ... -
Herramientas para la retroalimentación y la evaluación para el aprendizaje a distancia en el contexto de la pandemia por la covid-19
The purpose of this document is to consolidate the results of the innovative strategies used in the Geometric Drawing 1 class, of General Training, during the first cycle 2020-1 of the students entering the Faculty of Art ... -
Lo visual y virtual en la enseñanza-aprendizaje para fortalecer las competencias del diseño urbano
This innovation proposal prioritizes ICT in teaching-learning for urban design. In order to assume training by competencies without losing the fundamentals of university training. Architect training plays a ... -
Profesoras conversando: la experiencia de un espacio colaborativo para mejorar las prácticas docentes remotas en situación de emergencia
This document describes the creation and implementation of a collaborative space for higher education teachers, an ambitious independent project that seeks to generate interaction, content and learning to systematize and ... -
Proceso de cambio en un curso de la modalidad presencial a la modalidad virtual
The presentation of this teaching experience tries to describe as accurately as possible, the virtualization of a subject carried out in carrier of Education of the Pontificia Universidad Católica del Perú. This ... -
Uso de recursos asincrónicos interactivos: las presentaciones interactivas y el podcast
This article presents two teaching experiences of integration of Information and Communication Technologies in the teaching-learning processes implemented during the health emergency caused by COVID-19. The ... -
Taller virtual como estrategia para la formación de competencias profesionales
The current situation has led university teachers to develop creative strategies to guide their students through the path to the achievement of various competencies towards gaining successful access to positions in the ... -
Percepciones de tutores sobre la incorporación de las TIC al programa de tutoría de la Facultad de Psicología PUCP
Due to the health emergency caused by COVID-19, Peruvian universities and the tutoring program at the Faculty of Psychology of the Pontifical Catholic University of Peru (PUCP) incorporated Information and Communication ... -
Música en línea: estrategias y herramientas pedagógicas para la educación musical virtual
This article reflects on the phenomenon of virtual education in the field of musical performance through personal teaching experience in educational institutions in Peru. The process of virtualization of teaching ...